Joonas Lyytinen Liikettä Helsinkiin!

Keskustatunneli – yksityiset voitot, julkiset riskit

  • Keskustatunneli – yksityiset voitot, julkiset riskit
  • Keskustatunneli – yksityiset voitot, julkiset riskit
  • Keskustatunneli – yksityiset voitot, julkiset riskit

Eilen Yle uutisoi Helsingin uudesta kuntavaaligallupista,  jossa Vihreät olisivat nousemassa historiallisesti pääkaupungin suurimmaksi puolueeksi ja Kokoomus olisi menettämässä kärkipaikan ensimmäistä kertaa vuoden 1972 jälkeen.

Välittömästi uutisen jälkeen Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo intoutui Twitterissä kommentoimaan uutiseen liittyen:

"@VilleNiinisto Kyllä! Vaaleissa ratkaistaan kuka päättää: ihminen itse vai vihreät #haastevastaanotettu #valinnanvapaus"

Tänään Helsingin Sanomissa puolue jatkoi ennenaikaisesti aloittamaansa kuntavaalikampanjaa kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Risto Rautavan suulla nostamalla jo moneen kertaan kuolleen ja kuopatun keskustatunnelin takaisin keskusteluun.

Rautavan visiossa keskustatunneli rakennettaisiin yksityisin varoin:

"Inspiran alustavien laskelmien mukaan keskustatunneli olisi toteutettavissa kokonaan yksityisten sijoittajien rahoilla, jos käyttömaksuja kerättäisiin 2–3 euroa tunneliin ajavaa autoa kohden. Tarkempi maksu määräytyy sen mukaan, kuinka paljon rahaa tunnelin rakentamiseen kuluu ja kuinka suureksi tunnelin käyttäjämäärä uskalletaan ennustaa...

..Rautavan visiossa keskustatunnelin rakentaminen ei pakottaisi kaupunkia venyttämään budjettiaan. Hanketta vetämään voitaisiin perustaa joko kaupungin budjetin ulkopuolella toimiva kiinteistöyritys tai vaihtoehtoisesti hanke voitaisiin antaa siitä kiinnostuneelle yritykselle, esimerkiksi rakennusliikkeelle.

Sijoittajia riittäisi, kuulemma."

Käyttömaksun suuruudeksi Rautava kaavailee huomattavasti aikaisemmin arvioitua 7€ matalamman 2–3€. Uusi arvio käyttömaksuille perustuu "madaltuneisiin korkoihin ja sijoittajien tuotto-odotuksiin".

Keskustatunnelia varten pitäisi myös samalla pystyttää keskustatunnelin käyttömaksua korkeammat ruuhkamaksut keskustan ympärille, että tunnelille riittäisi käyttäjiä... ja sitten seuraa koko homman pihvi: 

"Muuten autoilijat eivät hakeutuisi tunneliin ja se taas tulisi kalliiksi veronmaksajille. Inspiran laskelmissa tunnelin käyttömaksujen kertymiseen liittyvä riski on nimittäin sälytetty kaupungille: jos autoja ei tule, ei tule myöskään käyttömaksuja."

Sillälailla.

Jälleen kerran vapaisiin markkinoihin ja yksityiseen sektoriin luottava Kokoomus on ehdottamassa public–private partnership -mallia, jossa mahdolliset tuotot keräisivät yksityiset sijoittajat, mutta investoinnin riskit kantavat veronmaksajat.

Kyynisempi voisi ajatella, että Rautavan tarkoitus on vain yrittää tilkitä puolueen pääkaupunkiseudulla  laskevaa kannatusta kosiskelemalla yksityisautoilijoiden ääniä "yksityisellä rahalla" toteutettavalla keskustatunnelilla, jonka lopullisiksi maksumiehiksi tulee päätymään helsinkiläiset veronmaksajat.

Jos keskustatunneli saadaan aikaan oikeasti yksityisellä rahalla ja riskillä ja samalla Helsinkiin saadaan ruuhkamaksut, voisi hanke olla ainakin harkitsemisen arvoinen. Nyt esitetty malli ansaitsee tulla haudatuksi niiden aikaisempien keskustatunneli-inkarnaatioiden viereen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Keskustatunnelin tarve kasvaa eksponentiaalisesti sitä mukaa kun autoilua kaupungin keskustan läpi hankaloitetaan. Järjettömältä vaikuttava Hämeentien sulkemispäätös ja suunnitelmat Espan liikenteen läpäisyn puolittamisesta riittävät perusteluiksi jo sellaisenaan. Jos päädytään vielä edistämään bulevardisointia, niin keskustan ohittava väylä tarvitaan tysin välttämättä Kehä ykkösen tukkeutumisen vuoksi.

Rahoitusmalli kannattaa neuvotella rakentamisen mahdollistavaksi jos yksityistä rahaa kerran halutaan mukaan. Oikeasti tuo pitäisi rakentaa verorahoilla 100% kuten kaikki yleiset tiet.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen

Juuri ollaan tehty aika merkittävä investointi keskustan läpiliikenteen helpottamiseksi. Kun länsimetro käynnistyy vähenee autoilun tarve keskustan läpi oleellisesti.

Keskustatunneli on vain kertakaikkisen kehno investointi: http://otsokivekas.fi/2013/03/miksi-keskustatunnel...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ymmärsit varmaan, ettet edes yrittänyt vastata kysymykseen Helsingin läpikulkemisen tarpeesta autolla. Miksi teet itsestäsi tarkoituksella narrin?

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius Vastaus kommenttiin #3

Tässä realisoituu vihreiden yksipuolisuus. Länsimetro yhdessä keskustunnelin kanssa olisi ollut tasapuolinen ratkaisu. Investoinnit suunnataan yksipuolisesti julkisen liikenteen kehittämiseen. Olisi kiva tietää, kuinka paljon meidän helsinkiläisten rahoja on laitettu esim. vain osan vuodessa olevien pyöräkaistojen rakentamiseen? Meitä on kuitenkin iso joukko, joka tarvitsemme autoa päivittäin töiden hoitamiseksi. Paljon muitakin tarpeita on päivittäiselle henkilöautoliikenteelle. Veikkaanpa, että me vielä olemme se porukka joka hyvin pitkälle maksaa koko hiton lystin.

Toimituksen poiminnat