Joonas Lyytinen Liikettä Helsinkiin!

Ei pelasteta Keskuspuistoa – kehitetään sitä

  • Keskuspuiston kaavamuutokset yleiskaavaehdotuksessa. Kuva: Tero Juuti Lisää kaupunkia Helsinkiin -Facebook-ryhmästä.
    Keskuspuiston kaavamuutokset yleiskaavaehdotuksessa. Kuva: Tero Juuti Lisää kaupunkia Helsinkiin -Facebook-ryhmästä.
  • Raide-Jokerin tuleva reitti Maunulan ja Haagan välillä.
    Raide-Jokerin tuleva reitti Maunulan ja Haagan välillä.
  • "Metsäspora" Kiovassa.  (Kuva: Google Earth)
    "Metsäspora" Kiovassa. (Kuva: Google Earth)

Viime viikkoina on keskusteltu laajasti yleiskaavassa esitetyistä muutoksista Keskuspuistoon. Erityisesti Hämeenlinnanväylän bulevardisoinnin yhteydessä Pirkkolan alueen rakennushankkeiden on katsottu nakertavan Keskuspuistoa tavalla, joka vaarantaa sen arvon kaupunkilaisten virkistysalueena.

On totta, että erityisesti Pirkkolan ja Haagan alueilla Keskuspuistoon kaavaillut muutokset näyttävät huolestuttavilta. On myös totta, että yleiskaavaa tulkittaessa pitää ymmärtää, ettei kaikki viereisessä kartassa punaisella merkityt alueet ole tulossa rakennuskäyttöön johtuen siitä, että yleiskaavassa maankäyttöä karkeasti kuvataan 100 x 100 metrin ruuduilla. Lopullinen rakennusten ja viheralueiden raja määritellään myöhemmin asemakaavalla.  Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tulevaisuudessa bulevardisoidun Hämeenlinnanväylän itäreunalle saatetaan rakentaa vain yksi talorivi, joka toimisi myös meluesteenä sen takana olevalle puistolle. Poliittinen vääntö Keskuspuiston kohtalosta tulee jatkumaan siis vielä vuosia, ellei vuosikymmeniä ja toivottavasti lopulta puiston suojelu voittaa.

Samalla kuin keskustelu Keskuspuiston suojelusta käy kuumana on kuitenkin myös hyvä ajoittain miettiä, miten sitä ja sen virkistysarvoja voitaisiin myös kehittää, ei vain suojella.

Jo nykyisin puiston on useasta kohdasta pirstaloitunut johtuen sen poikki kulkevista teistä. Merkittäväimmät näistä autoreiteistä ovat Maunulan eteläpuoluella kulkeva Metsäläntie Oulunkylästä Haagaan ja Keskuspuiston ja Maunulanpuiston erottava Pirkkolantie Eliel Saarisen tieltä Pakilantielle. Näistä jälkimmäinen tulee lähitulevaisuudessa kokemaan suuren muutoksen kun Raide-Jokerin reitti tulee kulkemaan sen kautta.

Raide-Jokerin rakennustöiden yhteydessä olisi mahdollista kehittää Keskuspuiston virkistysarvoja merkittävästi pienillä lisäkustannuksilla. Pirkkolantie ei nykyisinkään ole kovin merkittävä reitti henkilöautoliikenteen kannalta. Henkilöautoliikennen pohjois-etelä-suunnassa suuntautuu pääosin Veturitien ja Tuusulanväylän reiteille, koska Eliel Saarisen kadun tunneliosuus on varattu joukkoliikenteelle ja reitti keskustaan on tämän vuoksi hidas ja hankala. Pirkkolan liikuntapuistoon suuntautuva liikenne puolestaan voidaan hoitaa puiston pohjoispuolista reittiä, joka johtaa Pirkkolan uimahallin pysäköintialueelle.

Raide-Jokerin rakennustöiden yhteydessä voitaisiin siis, ilman suurempaa haittaa muulle liikenteelle, katkaista Pirkkolantie liikuntapuiston ja Hämeenlinnanväylän väliseltä matkalta henkilöautoliikenteeltä ja tehdä sinne vain maisemoitu raideyhteys ja kevyen liikenteen väylät. Tämä lisäisi Keskuspuiston yhtenäisyyttä ja mahdollistaisi uusien ulkoilureittien rakentamisen Maunulanpuiston ja Keskuspuiston väliin. Se myös lisäisi Keskuspuiston "metsän tuntua", koska puisto ei olisi niin selvästi autoteiden pirstaloima kuin nykyisin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tuossahan on kaksi megaluokan mokaa samassa paketissa. Bulevardisointi on märällä pyyhkeellä läpsimistä päin kasvoja kaikille niille, jotka pendelöivät Hämeenlinnan suunnasta. Samalla se ohjaa liikennettä tukkimaan sekä kehä ykkösen että kolmosen.

VR mätti heitä jo ihan tarpeeksi ohittamalla Hämeenlinnan kokoiset asemat pysähtymättä ja pakottamalla ihmiset linja-autoihin.

Jos havainnekuvista voi jotain päätellä, niin bussit survotaan henkilöautojen kanssa kahdelle kapealle kaistalle. Jokainen häiriö ajoneuvon rikkoontumisesta tai kolarista pakottaa koko liikenteen yhdelle kaistalle. Bussien aikatauluista tulee enää viitteellisiä vitsejä.

Se toinen virhe on tietysti rakentaa Keskuspuistoon yhtään mitään. Sitä ovat porvarivetoiset valtuustot kyenneet suojelemaan gryndereiltä viimeiset sata vuotta. Nyt Helsingin vihreät aloittavat Keskuspuiston määrätietoisen hävittämisen hehtaari kerrallaan. Hävetkää alkuperäisten arvojenne hukkaamista.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen

Busseja ei ole tarkoitus survoa niille kapeille kaistoille koska bulevardin keskelle on tarkoitus rakentaa raideyhteys joukkoliikennettä varten. Eli linja-autoliikenne tuolla tiellä tulee vähenemään.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Meinaat, että pendelöijät pakotetaan ensin hakeutumaan jollain konstilla linja-autolle, vaihtamaan siitä bulevardiratikkaan ja sieltä vielä johonkin neljänteen kulkupeliin, jolla pääsee perille. Tulee varmaan olemaan älyttömän suosittua.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen Vastaus kommenttiin #5

Bulevardioinnin haitoista tai hyödyistä voidaan varmaan painia muualla. Se ei varsinaisesti liity tähän tekemääni ehdotukseen. Tuo on mahdollista toteuttaa myös ilman bulevardeja.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Aivan oikein. Ja "kehittäminen" on tässäkin tapauksessa se klassinen eufemismi, joka tarkoittaa vahingoittamista ja paikoitellen jopa hävittämistä.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen

Jos linkin takaa avautuva näkymä on mielestäsi luotoarvoiltaan parempi kuin maisemoitu raideyhteys, niin varmaan kyseessä sitten on vahingoittaminen tai hävittäminen. Minusta se ei ole.

http://bit.ly/2c1yIpl

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #4

Ja kaikki nuo kartassa olevat punaiset alueetko ovat sitä maisemoitua raidejokeria? Yhden pienen palasen irroittaminen kokonaisuudesta on tietysti suosittu keino, mutta ei lisää käyttäjänsä uskottavuutta. Toinen suosittu keino on jonkun ränsistyneen yksityiskohdan, tässä tapauksessa bnsa-aseman, poimiminen nykyisestä tilanteesta ikäänkuin todistellen, että sen siistiminen vaatisi kaikki ne puistoon rakentamiset ja bulevardisoinnit. Eipä tuokaan juuri uskottavuutta paranna.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen Vastaus kommenttiin #9

Ihan samalla tavalla esimerkiksi bulevardisoinnin poimiminen yleiskaavan kokonaisuudesta ja tavoitteista on pienen palasen irroittamista.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #10

Voihan sitä bulevardisointia luonnehtia pieneksi palaseksi, jos haluaa uskottavuuttaa edelleen nakertaa. Keskuspuiston kohtalosta puhuttaessa se on kuitenkin hyvin olennaisen tekijä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Suojellaan Keskuspuisto -keskustelutilaisuus 7.9.2019 30.08.2016 08:24
Seuraava Keskuspuiston puolesta -liikkeen etappi kamppailussa Keskuspuiston suojelemiseksi yleiskaavassa on keskustelutilaisuus "Suojellaan Keskuspuisto", joka järjestetään keskiviikkona 7.9.2016 klo 18 Annantalon auditoriossa, Annankatu 30.
Pohjustavat puheenvuorot:
Keskuspuisto – Suomen tärkein virkistysalue
- Panu Könönen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Suomen Latu, Latu & Polku -lehden päätoimittaja
Keskuspuiston rajat ja asemakaavat
- Olavi Syrjänen, professori, OTT, Asuntohallituksen entinen pääjohtaja
Helsingin ympäristökeskuksen näkökulma Keskuspuistoon
- Esa Nikunen, ympäristöjohtaja, Helsingin kaupungin ympäristökeskus
Kaupunginvaltuustoryhmät on kutsuttu paikalle esittämään kantansa Keskuspuiston suojeluun.
Järjestää Keskuspuiston puolesta -liike. Vapaa pääsy.
Tilaisuuden sivu: www.facebook.com/events/1768432113445729

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ans ku mää ennustan. Ei tuu mittää.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Pikselimalli on vain ovela tapa päästä rakentamaan nykyisille puistoalueille, sillä aivan varmaa on, että jos kaavoittajat pääsevät nakertamaan jonkin pikselin kulmaa, niin samalla menee koko pikseli. Luonnon ja kuntosuunnistuksen ystävänä minua on jo pitkään ahdistanut metsäalueiden jatkuva kutistuminen. Vihreän puolueen nimessä sana "vihreä" taitaa viitata luonnon sijasta monikulttuurisuuteen ja erityisesti islamiin.

Toimituksen poiminnat